Jak wybrać sklep internetowy

Cel

Na początku należy odpowiedzieć sobie na pytanie: czy sklep internetowy będzie działać wyłącznie jako samodzielny podmiot, czy ma również dopełniać tradycyjną działalność? Dla sporej grupy potencjalnych klientów Internet to tylko narzędzie pomagające podjąć decyzję o zakupie, ale finalna transakcja często jest realizowana w sklepie stacjonarnym. Dlatego strategia działania musi być dobrze przemyślana. Z pewnością warto zaistnieć w Sieci, aby zwrócić na siebie uwagę i zainteresować internautów ofertą. Nawet jeśli nie zapełnią oni wirtualnego koszyka, to można będzie ich skierować do siedziby firmy lub skłonić do tradycyjnego zakupu.
Jeszcze przed rozpoczęciem działalności w Internecie należy dokładnie należy dokładnie zbadać rynek, opracować zagadnienia związane z używaną technologią oraz poddać weryfikacji działanie sklepu pod względem logistycznym.

Funkcje

Oczywistą funkcją sklepu internetowego jest sprzedaż produktów, ale nie jest to jedyne zadanie jakie może realizować wirtualny podmiot handlowy. Często e-sklep jest także formą wizytówki – prezentuje ofertę firmy, pełni rolę wirtualnego pracownika, który bez ograniczeń czasowych i przestrzennych udziela informacji zainteresowanym osobom. Należy zadbać o to, aby potencjalny klient mógł się szybko i łatwo skontaktować z obsługą sklepu, dlatego warto wyeksponować formularz kontaktowy i wszelkie niezbędne dane teleadresowe.
Jeśli zachęcimy użytkowników do wypełnienia formularzy kontaktowych, zapisania się na newsletter, subskrypcję biuletynów lub pobrania spersonalizowanych kuponów rabatowych, dane pozyskane w ten przyczynią się do pozyskania potencjalnych klientów. Dlatego warto zadbać o narzędzia do analityki internetowej i remarketingu.
Użyteczną i pożądaną funkcją sklepu internetowego jest usprawnienie pracy firmy stacjonarnej poprzez optymalizację i zautomatyzowanie wykonywanej pracy (np. system zarządzania wysyłkami, integracja z systemami kurierskimi).

Struktura

Budowa sklepu internetowego musi być przemyślana i funkcjonalna. E-sklep powinien realizować główny cel biznesowy i jednocześnie być przyjazny i atrakcyjny dla użytkowników. Na początku warto stworzyć schemat funkcjonalności, zaplanować nawigację, aby wizyta w sklepie internetowym była intuicyjna i w najkrótszy sposób prowadziła internautę do odnalezienia tego, czego szuka. Niezmiernie ważny jest także wsparcie użytkownika w procesie podejmowania decyzji o zakupie i jego finalizacji.
Prowadzenie sklepu internetowego wiąże się z codziennym wykonywaniem wielu czynności dotyczących: obsługi zamówień, udzielania odpowiedzi na zapytania klientów, zarządzania promocjami i stanem magazynu. Wszystkie te elementy są istotne dla prawidłowego funkcjonowania e-sklepu, warto więc je maksymalnie uprościć i zautomatyzować, aby zaoszczędzić czas, pieniądze i zniwelować niepotrzebny stres.

Opcje marketingowe

Istnieje wiele funkcjonalności, dzięki którym można realizować skuteczny marketing sklepu internetowego. Warto rozważyć zastosowanie takich funkcjonalności jak: program lojalnościowy, zestawienie sprzedaży, generator kodów i kuponów, definiowanie grup klientów, promocje, integracje z systemami kurierskimi, czy moduł paczek i wysyłek.

Wizualizacja i opis produktów

Specjaliści z zakresu marketingu internetowego podkreślają, że jeśli treści są odpowiednio wizualizowane i dokładnie opisane, to zainteresowanie ofertą sklepu zdecydowanie wzrasta! Elementy graficzne oraz tekst powinny wzajemnie się uzupełniać. Zdjęcia produktowe, odpowiednio nazwane i dobrej jakości, a także wartościowe treści, są niezwykle istotne w kontekście działań związanych z pozycjonowaniem i optymalizacją sklepu internetowego.